Kaikoura: walvissen, dolfijnen en leuke mensen:D - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu Kaikoura: walvissen, dolfijnen en leuke mensen:D - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu

Kaikoura: walvissen, dolfijnen en leuke mensen:D

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

04 April 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora!

Zoals beloofd weer een verhaal over mijn belevenissen van de afgelopen week. Vorige week schreef ik al dat ik van plan was om dit weekend naar Kaikoura te gaan om walvissen en dolfijnen te spotten en ik verklap alvast dat gelukt is:D! Op meer daarover moeten jullie nog even wachten, want ik heb deze week nog veel meer gedaan.

Maandagavond heb ik een echte Hollandse appeltaart gebakken. Een tijd terug had ik in de Dutch shop in Bulls appeltaartmix gekocht en het leek me wel leuk om m’n collega’s op appeltaart te trakteren. Groot succes (met dank aan Koopmans;)): al m’n collega’s vonden ‘m heerlijk! Dinsdagmiddag ben ik samen met Debora naar de school van jongen geweest om z’n begeleider te trainen in het doen van de preference assessment. Helaas had hij al z’n food items al gegeten, dus konden we alleen met de play trials bezig. Z’n begeleider voelde zich helemaal niet op haar gemak om de assessment te doen, dus hebben Debora ik zelf maar een paar trials gedaan en afgesproken dat we de volgende dag terug zouden komen.

Woensdagochtend eerst naar Johnsonville gegaan om opnieuw te observeren tijdens de circle time, de preference assessment met een ander jongetje af te ronden en om te beginnen met de training met iPads. Weer superleuk allemaal:D! Daarna zijn we dus weer naar de andere school gegaan. Nadat we een food trial gedemonstreerd hadden aan z’n begeleider, voelde zij zich gelukkig in staat om de andere food trials zelf te doen. Debora en ik hebben de play trials afgemaakt. Het was super leuk om met deze jongen te werken, hij was echt een schatje! Hij is hoger functionerend en snapte het ‘spelletje’ zo goed dat hij aan het begin van elke trial z’n speelgoedstukken zelf op een rijtje legde, ze zomaar netjes weer terug gaf als hij gekozen had en controleerde of ik alles wel goed op m’n blaadje schreef!

Donderdag zou Larah college geven aan een groep tweedejaars studenten over haar onderzoek en wat dat met behaviorisme te maken had. Het leek mij wel leuk om te luisteren, dus ben ik samen met Debora gezellig in de collegezaal gaan zitten. Daarna zijn Deb en ik in de stad ergens gaan lunchen en lang zitten kletsen, want ik geloof dat we pas aan het eind van de middag weer weg gingen! ’s Avonds boodschappen gedaan, m’n spullen gepakt en op tijd gaan slapen, want …

Vrijdag ging m’n wekker al om 5.45:O! Vroeg he? Snel een beetje ontbeten en de laatste spulletjes gepakt en toen op naar de bus. Met de bus naar de stad, lopen naar het station, met een andere bus naar de ferry en weer 3 uur op de ferry doorgebracht. Het was grijs en bewolkt weer, geen weer om foto’s te maken, dus gewoon binnen een boek zitten lezen en chocomel gedronken. Gezellig met een Canadees echtpaar gekletst die in NZ op vakantie waren. Na 3 uur was ik in Picton, nog een klein uurtje gewacht en toen vertrok mijn bus naar Kaikoura. Het zuidereiland is echt een prachtig deel van Nieuw-Zeeland: veel heuvels, bossen en ook hier is de kust ontzettend mooi. Het laatste stuk op weg naar Kaikoura was langs de kust en overal lagen zeehonden op de rotsen, maar dan ook echt overal en soms lagen ze vlakbij de weg! Toen ik in Kaikoura kwam was het koud en regenachtig, dus snel m’n hostel opgezocht. Het bleek echt een heel gezellig hostel te zijn, met een openhaard, een zithoek en allemaal spelletjes. Zodra het weer een beetje beter was, toch maar naar buiten gegaan, boodschapjes doen, souvenirswinkeltjes bekijken en foto’s gemaakt op het strand. De zee was woest vandaag, enorme golven … Voor zaterdag had ik een whale watch tour geboekt en ik hoopte heel hard dat de zee dan rustiger zou zijn, anders zou ik of verschrikkelijk zeeziek worden of de hele tour zou niet doorgaan. Ik had gelukkig pilletjes tegen zeeziekte en ik kon ze al de avond van tevoren nemen. Op vrijdagavond vroeg gaan slapen, want de tour die ik had geboekt vertrok al om 7.15…

Op zaterdag ging m’n wekker weer om 5.45 en toen bleek dat een van m’n kamergenootje (Ina uit Duitsland) ook de vroege whale watch tour had geboekt, dus konden we gezellig samen gaan. Het was zo’n 20 min. lopen naar het vertrekpunt en net toen wij wegliepen, kwam de zon op, mooi weer dus:D! Bij het whale watch-bedrijf vertelden ze dat de tour inderdaad doorging! Joehoe! Na een korte film met instructies over veiligheid enz. gingen we met een grote groep mensen met de bus naar de boot. Ik denk dat we nog geen 5 min. voeren toen de eerste dolfijn naast de boot uit het water sprong en met ons mee zwom. Wauw! En even later zag ik een paar albatrossen (= enorme vogels en ik snap nu ook waarom die tent zo groot is:P) en een zeehond. Ik vond het al helemaal geweldig allemaal! Na een tijdje werd de boot even stil gelegd en ging de ‘whale watcher’ op zoek naar walvissen: goed rond kijken boven water en met sonarapparatuur onderwater zoeken. Even zoeken, weer een stukje verder varen, weer zoeken en eindelijk was hij daar: de WALVIS:D! Wat een enorm reusachtig beest en het grootste gedeelte zie je niet eens. Je zit een de bovenkant van z’n kop, dat spuitgat waar af en toe water uit spuit, een vin en een stuk rug. Dat lijkt allemaal misschien niet zo bijzonder, maar toch is het zo indrukwekkend om die walvis te zien. Ik heb natuurlijk heel veel foto’s gemaakt, maar op foto kun je gewoon niet vastleggen hoe het voelt om een walvis te zien. Op een gegeven moment vertelde de gids dat de walvis met z’n kop het water in dook en dan is het wachten op die grote staart die dan zo mooi uit het water steekt met spetters en al:D Een prachtig gezicht echt! In totaal hebben we drie walvissen gezien (of eigenlijk 2, want nummer 1 zagen we 2 keer) en elke keer was het weer geweldig:D! Ik heb ontzettend genoten van de walvissen en ben gelukkig niet zeeziek geworden! Op de terugweg kwamen we nog een paar dolfijnen tegen, zo gaaf! En toen bedacht ik dat ik ook nog wel met dolfijnen wilde zwemmen, dus na de walvissentour naar de tourist information gelopen om te kijken of er nog plek was op de dolfijnentour….

En er was plek: IK KON MET DOLFIJNEN ZWEMMEN:D! Tussen de walvissen en de dolfijnen had ik nog even tijd om wat te drinken met Ina (die ging ’s middag weer verder reizen) en om in het hostel m’n zwemspullen te pakken. Bij het dolfijnenbedrijf aangekomen bleek dat een ander hostelkamergenootje (Hanna, ook uit Duitsland) ook mee ging, echt super gezellig en ook wel fijn om iemand te kennen, want eerlijk gezegd vond ik ook het best wel spannend! Zwemmen met dolfijnen is hier niet zwemmen in een zwembad met een tamme dolfijn, maar zwemmen in de open zee (met golven) met wilde dolfijnen met wetsuit met hoofddeel,flippers, duikbril en snorkel, helemaal echt dus! Haha, een wetsuit is echt een van de meest oncomfortabele dingen die ik ooit aangehad heb, op een of andere manier wordt je helemaal in elkaar gedrukt:P Nadat iedereen in z’n wetsuit was gehesen en we een instructiefilm gezien hadden over hoe en wat en veiligheid enz. gingen we met de bus naar de boten toe. Ik zat met Hanna en nog 10 andere dolfijnzwemmers op een boot en nog een paar toeschouwers. Na een halfuurtje varen kwamen we bij een groep dolfijnen en konden we ons klaarmaken voor de eerste duik. Hanna en ik zaten echt te stuiteren op de boot, alles was heel leuk en heel spannend tegelijkertijd! En toen mochten we eindelijk het water in, een heel bijzonder gevoel om zo midden in een oceaan te zwemmen, tussen allemaal hoge golven … en tussen de dolfijnen:D Het is moeilijk te beschrijven hoe cool, gaaf en geweldig het is om samen met een dolfijn te zwemmen. Soms zwemmen er ineens drie dolfijnen onder je door, dan zwemmen ze naast je en dan zwemmen ze in een keer om je heen. Tijdens de instructiefilm was ons verteld dat het maken van ‘dolfijngeluiden’ hielp om meer interactie met de dolfijnen te krijgen, dus daar dobberden we dan met z’n twaalven in het water, allemaal vreemde geluiden makend:P. In totaal zijn we 3 keer voor zo’n 10 min het water in geweest. De tweede keer vond ik het even eng, omdat ik enorme slok zout water binnen kreeg en de boot opeens ver weg was. Gelukkig kon ik er de derde keer weer helemaal van genieten, zwom er een dolfijn een rondje om me en kon ik hem/haar echt in de ogen kijken. Zo bijzonder:D! Echt een geweldige ervaring! Na het zwemmen snel omgekleed (pff, dat is wel zo moeilijk op een schommelende boot:P) en geprobeerd foto’s te maken. Ook nu kunnen de foto’s nauwelijks laten zien wat ik beleefd heb… ’s Avonds met Hanna en een aantal andere mensen uit het hostel gegeten en nog lang zitten praten, super gezellig allemaal. Het is zo leuk om te horen waar iedereen vandaan komt en wat iedereen in NZ doet en meemaakt en in zo’n hostel hangt zo’n relaxte sfeer, heerlijk echt!

Lekker lang geslapen ’s nachts. De klok werd hier een uurtje teruggezet, dus een uurtje extra slaap! ’s Ochtends met Hanna ontbeten en lekker gekletst. Hanna gaat in september in Groningen studeren en dus is het heel makkelijk om contact te houden als we allebei weer terug zijn uit NZ:D. Het is zo raar om zoveel leuke en bijzondere dingen met mensen mee te maken en ze daarna nooit meer te zien of te spreken! Om 10 uur ging m’n bus weer terug naar Picton, daarna weer drie op de ferry en met de bus weer naar huis. Doodop kwam ik weer thuis, maar wel na een echt geweldig weekend:D!

Vandaag is het maandag en ben ik weer op de uni. Helaas duurt het lang voordat de ouders hun data terugsturen, dus heel veel kan ik niet doen. Vanmiddag wel weer lekker gewandeld met Susan en Virginia:). Over precies 2 weken is mijn laatste dag hier op de uni… de tijd gaat zo snel! Maar er staan nog een heleboel leuke dingen op de planning: donderdag ga ik naar Rotorua met Marina voor een lang weekend en mama komt het weekend daarna al:D!

Arohanui,

Rianne

  • 04 April 2011 - 06:21

    Eelco:

    Ha Rianne,

    Als werkende beer maar even snel de 'first post' pakken. Klinkt allemaal zo enorm relaxed dat ik echt super jaloers ben, ik wil ook backpacken! Mooie foto's ook ;) Blijf genieten!
    Groet,
    Eelco

  • 04 April 2011 - 08:03

    Mink:

    Rian!!!!
    Wat een verhalen en zo ongelooflijk gaaf allemaal!! Ik geloof meteen dat het gevoel helemaal niet vast te leggen is. Misschien moet je dat ook helemaal niet willen. Moeten we maar lekker zelf naar NZ gaan:D haha.
    Het is zo heerlijk om door de letters heen je enthousiasme te lezen! Geniet het!
    Dikke kus en smokje
    mink XXX

  • 04 April 2011 - 08:30

    Anniek:

    Lieve zus,
    wauw wat een verhaal. Echt gaaf dat je hebt besloten met dolfijnen te gaan zwemmen. Prachtig. Ik ben benieuwd naar het verhaal als je terug bent (of via skype) dat zegt vast nog meer! Toch ben ik ook wel weer benieuwd naar je foto's, hoewel ze natuurlijk niet alles laten zien. Jammer hè, dat de tijd vliegt?! Drie maanden leek heel lang, maar dat is helemaal niet zo. NZ leek heel ver, maar het is eigenlijk alsof je dichtbij bent.
    Tot liefs

  • 04 April 2011 - 09:24

    Carlien:

    Geweldig verhaal Rianne! :D Oooh wat ben ik jaloers! (ik geef het maar eerlijk toe :P) Wat een vette dingen maak je mee zeg! Geniet er nog van!

    Xxxxx

  • 04 April 2011 - 09:49

    Marga:

    Help, ik ga je missen!!!!
    Jij een paar dagen op stap naar de vulkaan en ik de isolatie in Basel in!!
    Gelukkig hebben we voor volgende week Maandag afgesproken via de skype! Enne zo`n walvis blijft ECHT op je netvlies, ik heb er ook een paar plaatjes "zitten", ze blijven!!! Geniet verder meissie, we zien elkaar gauw, DB

  • 04 April 2011 - 13:31

    Mama:

    Gelukkig is Nieuw-Zeeland erg groot en blijft er voor ons samen ook nog genoeg moois en spannends over om te ondernemen. See you . . . . . . .
    soon!

  • 04 April 2011 - 15:10

    Ria:

    Het lijkt wel of je daar met vakantie bent. Wat gaaf om in open zee met dolfijnen te zwemmen, hier ben ik echt jaloers op. Blijf nog even genieten, voor je het weet ben je weer in Nederland en is alles nog maar een mooie droom.Gr van Leen en Ria.

  • 04 April 2011 - 18:09

    Papa:

    Hoi zwemster! Spannend hoor en wat een wereldervaring. Je weekends zijn wel in evenwicht met je weken: je maakt prachtige dingen mee en geniet blijkbaar nog steeds volop van letterlijk alles. Gewoon maar niet teveel nadenken over het aftellen. In het hier-en-nu is het het mooist.
    Dikke knuffel

  • 05 April 2011 - 13:26

    Opa Baard En Oma:

    Net weer jouw geweldig leuke brief gelezen. Wat fijn dat je dat allemaal hebt meegemaakt. Toen wij een keer wilden 'Whale watchen'in Canada ging het niet door vanwege een storm. Maar je hebt me wel het gevoel overgebracht hoe geweldig het is.We zijn heel benieuwd naar al je live verhalen straks als je weer terug bent.
    Geniet voorlopig nog maar volop.
    Oja, jouw kaart is vanmorgen gekomen.Bedankt.
    Groetjes en een stevig 'HUG' van oma Riet en opa Baard.

  • 05 April 2011 - 18:26

    Jelly:

    Hoi, ik vind je heel sportief, en wat een lef heb je! Zwemmen in open zee, in golven tussen wilde dieren, je hebt het mooi weer gedaan! Buiging en diep respect!
    liefs Jelly

  • 05 April 2011 - 18:38

    Marit:

    Hoi Rianne,

    Wat super gaaf! Thomas is heel jaloers op je! Je weet vast wel hoe dol hij op dolfijnen is! Geniet maar lekker van al het leuks (leuk joh zo'n stage:)

    Dikke knuffel, Marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 09 Jan. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 17146

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 06 Mei 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: