Werken met de kids, Makara beach en Chinese food - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu Werken met de kids, Makara beach en Chinese food - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu

Werken met de kids, Makara beach en Chinese food

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora allemaal!

Dankjulliewel voor jullie mailtjes, reacties en kaartjes! Het is hier weer maandag, dus zoals beloofd een nieuw verhaal over de afgelopen week.

Vorige week dinsdag zou ik om 10 uur weer een meeting hebben met het hele team, maar Jeff was helaas alweer ziek. Met Larah, Donna en Debora wel even besproken met wie ik deze week welke preference assessments zou doen. Tussen de middag met Susan en Mimi gewandeld en ook al regende het hard, het was erg gezellig:)(en mijn jas heeft ook deze hoosbui goed doorstaan)! Omdat ik nog steeds data aan het verzamelen ben, kan ik verder eigenlijk weinig doen aan mijn scriptie. Daarom dinsdag op tijd naar huis gegaan en begonnen aan een Glee-inhaalslag!

Woensdag ben ik weer met Larah en Debora mee geweest naar de special education unit in Johnsonville. Eerst een van de kinderen thuis opgehaald en daarna doorgereden naar de school. Ik ging met Debora een jongen observeren tijdens circle time (de kring). Circle time is een heel ritueel: eerst de greetings (hello, my name is …), songs (row row the boat, abc), feelings (I feel … today) en favourites (my favourite fruit today is …). Sommige kinderen zeggen hun naam enz., anderen wijzen naar een kaart met foto’s en de jongen die wij gingen observeren kon ook gebruik maken van een iPad. Heel leuk om een mee te maken! Na de circle time heb ik samen met Debora een directe preference assessment gedaan met een ander jongetje, echt een schat van een kind! Hij deed heel goed mee en je zag dat hij er ook plezier in had. Super leuk om met hem te werken!
’s Middags ben ik naar Te Papa gegaan, een enorm museum in Wellington. Zes verdiepingen vol met … van alles eigenlijk:P. Een deel gaat over het ontstaan van NZ, de aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami’s (je zou bijna gaan denken dat NZ een grote natuurramp is), een ander deel over allerlei dieren hier, weer een ander deel over het ontstaan van de beschaving, de Maori cultuur, de 20ste eeuw in NZ en tot slot nog 2 verdiepingen met een foto tentoonstelling en moderne kunst. Veel te veel om allemaal in een keer te zien, maar gelukkig is het museum gratis, dus kan je gewoon nog een paar keer gaan. De laatste 2 verdiepingen had ik bekeken met Marina, dus vanmiddag heb ik de rest bekeken.

Donderdag stonden er weer 3 directe preference assessments op de planning, heel leuk om te doen:D! De eerste assessment was met een jongen van 10 en hij ‘vertelde’ ontzettend veel verhalen ondertussen. Vertellen tussen aanhalingstekens, want hij praatte niet, maar met behulp van zijn gebaren en de vertaling van zijn moeder konden we al zijn verhalen volgen! Het trieste is dat hij zijn eigen gebarentaal heeft, een taal die de mensen om hem heen vaak niet of heel langzaam begrijpen en dat moet zo frustrerend zijn. Je ziet bij hem echt de wil om te communiceren en de lol in het vertellen van verhalen. Ik hoop dat hij met de interventie die binnenkort start (manual signing, PECS en iPod) snel gemakkelijker met anderen kan communiceren. De tweede assessment van vandaag was met jonge, kleine wervelwind, een jongetje dat nog geen seconde stil kon zitten en als maar rondjes door het huis rende. Uiteindelijk hebben we moeder uitgelegd hoe zij de assessment het beste kan aanpakken en opdelen in hele kleine stukjes om hem ‘sit down activities’ te leren. Tussen deze en de derde assessment zat een gat en dus ben ik met Larah mee geweest naar een college over behaviour analysis dat gegeven werd door een andere PhD-student. De collegezalen, inhoud van het college en de man-vrouw verhouding waren erg vergelijkbaar met wat ik in NL gewend ben, maar wat is iedereen muisstil daar (anderhalf uur zonder pauze:O) en wat een relaxt college (geen docent die 90 sheets racet!), heel leuk om mee te maken! Misschien ga ik volgende week wel weer…
Na het college nog een derde assessment gedaan (ook weer leuk), nog even op de uni wat uitgewerkt en daarna lekker met Marina in de stad gegeten in een erg leuk restaurantje met hele vrolijke obers en goddelijke hot chocolate brownies met vanille ice cream:D jumjumjum!

Vrijdagochtend weer naar Johnsonville geweest en opnieuw tijdens circle time geobserveerd, maar nu in een ander lokaal en daarna weer verder gegaan met de directe preference assessment. ’s Middags met Li May naar Makara beach geweest, een strand niet zo ver bij Wellington vandaan. We mochten de auto van Alison lenen. Li May was ontzettend zenuwachtig om te rijden, en zo nerveus dat ze vergat de motor aan te zetten toen ze weg wilde rijden (het duurde even voordat we doorhadden waarom de auto alleen maar achteruit ging en niet vooruit:P), maar na deze start ging het prima! Makara beach is erg mooi met heel veel mooie rotsen. Het was zulk lekker weer dat ik nog even in de zee gezwommen heb, maar dat was wel heel erg koud, brrrrr! De rest van de middag lekker in het zonnetje gelegen (en natuurlijk een beetje verbrand), een stukje over de rotsen geklommen en heel veel foto’s gemaakt (ze staan al op facebook!):D. Weer terug in Wellington bij Oriental Bay ijs gegeten en daarna nog met de auto langs alle baaien van Wellington gereden. Nu kon ik eindelijk een foto maken van het bord dat waarschuwt voor overstekende pinguïns, joehoe!

Zaterdagochtend ben ik met Alison, Li May en Craig naar een Chinees restaurant geweest. Ja, jullie lezen het goed: ’s ochtends! Het was een soort van Chinese brunch met Chinese thee, allemaal kleine hapjes (waar ik nog nooit van gehoord had) en natuurlijk chopsticks. Wat een happening: het eten bleef maar komen, in een ontzettend hoog tempo en voor ik het wist stond de tafel bomvol met 1000 soorten garnalenhapjes:P. Het was een beetje vreemd allemaal, sommige dingen best lekker, andere dingen wat glibberiger/vreemder/niet zo lekker:P. De komende tijd hoef ik in elk geval geen garnalen meer… Na de brunch nog even wat boodschappen gedaan en ’s middags thuis gaan uitzoeken wat ik met mama wil doen als ze hier is. Heel ingewikkeld, want er zijn hier zoveel mooie dingen waar ik nog naartoe zou willen, maar niet alles kan natuurlijk. Na lang puzzelen, wat skype-overleg en nog meer puzzelen, hebben we een soort van plan:D! Ik heb er al helemaal zin in!

Zondag had ik met Marina afgesproken, dus met de trein naar Paremata en vanaf daar met de auto naar Lower Hutt, naar een shopping mall. Een supermooie tas van Rib curl gekocht en tja, wat er daarna gebeurde…. Ik had nog niet afgerekend of het brandalarm ging loeihard af en het hele gebouw moest ontruimd worden. In no time waren alle winkels dicht en liep iedereen heel kalm naar buiten. Haha, we hebben wel een soort ‘rampen en ongelukken abonnement’ hier:P. Aangezien alles dicht was zijn we maar naar Marina’s huis gereden, door een enorme hoosbui, met een enorme hoeveelheden water op de weg. De rest van de dag een beetje langs de westkust gereden en kennis gemaakt met vergane glorie in NZ. De Keniaanse vergane glorie kende ik al, maar ook NZ zijn dingen die ooit iets waren en nu eigenlijk niets meer zijn, zoals de markt waar we vandaag kwamen en waar slechts 2 winkeltjes open waren. Gelukkig hadden ze erg lekker ijs, haha;)! ’s Avonds weer met de bus (want de trein ging niet) en de cable car + lopend (want de volgende bus ging pas een uur later) naar huis gegaan…

Nu is het alweer maandag. Het weer is weer helemaal goed, dus vanmiddag met Susan naar Wright Hills gelopen en verder nog wat dingen voor m’n scriptie gedaan. Ik ben van plan om volgend weekend naar Kaikoura te gaan, een plek op het zuidereiland waar je walvissen en dolfijnen kan spotten. Ik hoop dat ik jullie volgende week kan verblijden met een walvissenverhaal!

Arohanui,

Rianne


  • 28 Maart 2011 - 03:05

    Frederieke :

    Hey Rian!

    Leuk verhaal heb je geschreven. Nog bedankt voor je berichtje op die van mij btw. De vloer is bijna droog, maar er staan nog steeds twee grote ventilatoren in de kamer wat het dus weer heel koud maakt. Ik heb het idee dat onze week in het teken stond van brandalarmen ;) Succes maar weer deze week en spreek je snel via skype/chat :)

    xxxx

  • 28 Maart 2011 - 07:28

    Mama En Anniek:

    Lieve Rianne,
    weer een mooi en leuk verhaal. Mama ligt helemaal dubbel om het brandalarm en de chinese brunch. We ga zo de foto's bekijken, verheugen ons erg op het pinguin-bordje. Goeie week maar weer.
    Dikke kus, mama en Anniek

    Tot liefs!

  • 28 Maart 2011 - 07:30

    Jette:

    rian! super leuk weer :D had je nieuwe foto's al gezien, onwijs mooi!! weet je al hoe lang post erover duurt of aan te komen? nog 2dagen en dan heb ik weer een leven! o yeah gaan we weer lekker skypen! en zal ik klaproos 16 weer ns verblijden met een bezoekje ;) liefs!!

  • 28 Maart 2011 - 17:50

    Marga:

    O, jou gezicht had ik graag gezien bij de glibberige hapjes bij de brunch en de garnalen...
    Dan toch maar liever "hot chocolate brownies", wat jij?! Ben heel benieuwd naar het pinguin-bordje en tja, ik vind wel dat je katastofen-abonnement nu OP is!! Fijn dat je er zo lekker hollandsch-nuchter op reageerd! Lekker doorgaan met plannen van de reis met Mama straks, voorpret is de halve-pret. Geniet ze. DB

  • 29 Maart 2011 - 04:20

    De 4 Aussies:

    Hee Buurvrouw aan de andere kant van de oceaan!

    Erg leuk dat je onze verhaaltjes ook leest! Wij vinden 't erg knap hoe jij alles in je uppie voor elkaar krijgt! En wat doe je daar veel ervaring op zeg, leuk!

    Geniet nog van de komende tijd met de walvissen en je mama :)

    Groetjes,
    Sander, Lotte, Rebecca en Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 09 Jan. 2011
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 17150

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 06 Mei 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: