Kaka's en kakariki's - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu Kaka's en kakariki's - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Verschuur - WaarBenJij.nu

Kaka's en kakariki's

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

20 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Lieve mensen,

Het is alweer een week geleden dat ik iets geschreven heb en er is intussen alweer een heleboel gebeurd en ik heb zoveel leuke dingen meegemaakt:D

Ik geloof dat ik bij vorige week zondag gebleven was. ’s Ochtends heb ik het een en ander gelezen en ’s middags wilde ik eigenlijk naar het strand, maar er zat net een dikke wolk voor de zon en ik had m’n bus gemist, dus ben weer richting huis gelopen, maar niet helemaal naar huis. De trap/het steile paadje dat ik altijd omhoog moet lopen, gaat nog een stuk verder en ik was nieuwsgierig waarheen. Al snel was er een afslag voor een ‘bushwalk’ en dat klonk wel als een leuk avontuur. Het komt erop neer dat ik zondagmiddag heerlijk een stuk door de bush heb gelopen, heuvel op heuvel af op mijn teva-teenslippers;) maar uiteindelijk stond ik boven op een heuvel en had ik een prachtig uitzicht over Wellington, alle buitenwijken, de heuvels aan de ene kant en de baaien en zee aan de andere kant:D (voor de foto’s, zie facebook!).

Maandagochtend heel vroeg opgestaan, omdat ik om 9.00am al m’n eerste interview zou afnemen. Larah kwam me ophalen bij de universiteit en samen zijn we naar een gezin gegaan. Best spannend zo’n eerste interview, maar ook ontzettend leuk om te doen. De rest van de dag heb ik gewoon op de universiteit gewerkt. Dinsdag ook een gewone ‘werkdag’ gehad: veel lezen, een beetje schrijven en een vergadering met Jeff en de rest van het onderzoeksteam.

Woensdag kwamen Larah en Debora me ’s ochtends ophalen om naar een school in Johnsonville te gaan, een plaats heel dichtbij Wellington. Larah had de kinderen daar een communicatietraining met een iPod gegeven en nu was het tijd voor een follow-up: zouden de kinderen nog met behulp van de iPod kunnen vragen of ze mochten spelen zonder dat ze daarbij ‘geholpen’ moesten worden. Het was mijn taak (samen met Debora) om te observeren of Larah het protocol voor de follow-up goed uitvoerde. Ik vond het echt super leuk om hierbij te kijken:D en zo interessant ook. Het is prachtig om te zien hoe die kinderen met een druk op een knopje kunnen vragen of ze mogen spelen! Als een kind op het goede knopje had gedrukt , mocht het even spelen. Een jongetje lag helemaal slap van de lach, omdat hij dan naar z’n favoriete muziek mocht luisteren:D. Ik vond het geweldig om te zien hoeveel plezier hij had! ’s Middags heb ik op weer op Karori campus gewerkt en met Jeff nog even over mijn onderzoeksvragen overlegd. Als er genoeg tijd is (en dat hoop ik heel erg!), dan mag ik ook een paar kinderen een stukje communicatietraining geven:D:D Super leuk lijkt me dat!

Donderdagochtend heb ik weer een interview gedaan. Super leuk, maar ook best lastig. Ik vraag de ouders naar dingen waarvan zij denken dat hun kind daarmee ‘beloond’ kan worden tijdens de training. Ik leer nu niet alleen van alles over autisme, preference assessments, communicatietrainingen enzovoort, maar ook over allerlei soorten biscuitjes (Tiny teds, Superwind biscuits, dry crackers, rice crackers) en speelgoed (Thomas the tank engine, Wiggles, Hi-5 music). Misschien moet ik binnenkort een dagje naar een speelgoedwinkel en de koekjesafdeling van een supermarkt om me goed te verdiepen in de verschillende soorten en maten:P, want soms is het echt lastig als je niet weet wat ouders precies bedoelen! Gelukkig weet Larah vaak wel wat ouders bedoelen en anders zijn de ouders zelf ook heel behulpzaam:D. ’s Avonds had ik weer met Marina in de stad afgesproken. We wilden samen eten, maar dat mislukte een beetje doordat mijn bus in de file stond en mijn eten daarna ook;) en Marina al op tijd weg moest om te roeien. Uiteindelijk hebben we na het roeien weer afgesproken! In de tussentijd kon ik mooi even wat boodschappen doen, een membershipcard van Youth Hostel Association regelen en even naar het strandje van Wellington lopen. Na het roeien Marina, Jackie en David weer ontmoet op de kade (the Waterfront). Vlakbij de Waterfront was een kleine gratis circus/theaterachtige voorstelling, genaamd Campground Chaos en dat klonk wel leuk, dus daar hebben we naar gekeken. Ik dacht eerst dat het een beetje amateuristisch was allemaal, maar de acteurs/acrobaten waren echt goed en super creatieve dingen gezien:D. Zo hadden ze bijvoorbeeld een picknicktafel boven in een stellage getakeld en hingen ze ondersteboven bungelend en zwaaiend aan die picknicktafel:P.
Vrijdag heb ik weer gewoon de hele dag op de campus gewerkt. Het zou dit weekend mooi weer zijn, dus ik wilde zaterdag graag iets buiten doen. In mijn ‘achtertuin’ zit Zealandia, een bird sanctuary, een soort vogelreservaat met een tentoonstelling erbij. ’s Ochtends eerst de tentoonstelling bekeken (over hoe Nieuw-Zeeland als land is ontstaan, best interessant) en ’s middags buiten rondgelopen, op zoek naar de kiwi. Helaas zijn kiwi’s echte nachtvogels, dus die heb ik niet gezien. Maar: ik heb wel kaka’s en kakariki’s gezien, dat zijn papegaaien/parkieten. Heel leuk om die in het wild te zien:D Kaka’s zijn een beetje bruin/grijs met oranje en een echte papegaaiensnavel:P en kakariki’s zij felgroen met een felrode kop. Helaas staan de kakariki’s niet op de foto, want het is best lastig om zo’n groene vogel in een groene boom te vinden;):P Van de kaka’s heb ik ong. 30 foto’s gemaakt! Ik heb ook nog een tuatara gezien, een reptielachtig beest met enge ogen… maar ook leuk om te zien. Oja, en in een soort van kooi zaten ook nog felgroene gekko’s met hele schattige ‘handjes’:P ’s Avonds gezellig met Alison gekookt, gegeten, chocoladetaart gebakken, gekletst en film gekeken, echt heel gezellig! Alison is zo aardig en ik vind het echt leuk om bij haar te wonen!

Vandaag is het zondag (inmiddels al bijna maandag). Vanochtend op tijd opgestaan, omdat ik met Marina, David en zijn zoon Daniel ging paardrijden:D Daniel kwam me in Wellington op het station halen en samen zijn we naar Pauatuhanui gereden (ik kan die al die plaatsnamen hier niet onthouden, laat staan uitspreken, maar gelukkig bestaat googlemaps) waar Jackie en David wonen. Vandaag ook kennis gemaakt met het Nieuw-Zeelandse platteland: schapen, koeien, farms en prachtige heuvels! Vanaf het huis van Jackie en David heb je echt een prachtig uitzicht over de heuvels! We gingen paardrijden op het strand bij Paekakariki (nog zo’n mooie naam:P). Heerlijk om weer een keer op een paard te zitten en lekker uit te waaien op het strand, bij een fel blauwe oceaan met daarin kleine eilandjes. We hebben ook nog een stukje door de heuveltjes redenen, lekker rustig aan en heel ontspannen allemaal. Ik heb er echt van genoten:D! ’s Avonds bij Jackie en David fish ’n chips gegeten en lekker nog even in het zonnetje gezeten met de honden en de katten…

Morgen begint mijn werkweek weer en daar heb ik ook wel weer heel veel zin! Ben benieuwd wat ik deze week weer allemaal mee ga maken en beleven, maar dat kunnen jullie volgende week weer lezen!

Liefs,

Rianne

  • 20 Februari 2011 - 11:15

    Corne:

    Hey Rianne, ik zat net mijn mail te checken toen je reisverslag binnekwam (dus ben ik de eerste :)). Zo te horen (en te zien aan de 20 smileys...) heb je het prima naar je zin daar en maak je heel wat mee. Ik vind het overigens al knap dat je al die namen niet alleen kunt onthouden maar ook nog kan spellen. Door alle Paekakariki's, kaka's en kakariki's ben ik inmiddels helemaal 'koekeloeroes'.
    Groet ven veel plezier, Corne & Veronique

  • 20 Februari 2011 - 13:14

    Marloes:

    Hoi Rianne,

    Zo leuk om al jouw verhalen te lezen!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Zou je wel weer terug naar NL komen? Het klinkt allemaal zo heerlijk en mooi! Om jaloers van te worden!
    Veel plezier nog en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

    Liefs, Marloes

  • 20 Februari 2011 - 13:46

    Anniek:

    Lieve zus,
    vanochtend nog geskyped maar aangezien ik toen nog half sliep is dit een prachtige verhaal om weer helemaal up to date te zijn! Echt gaaf wat je allemaal doet. Ik ga zo nog even je foto's bekijken. Ik ben benieuwd. Je maakt echt mooie dingen mee. Veel plezier weer de komende week. We spreken elkaar.
    Tot liefs

  • 20 Februari 2011 - 19:30

    Mapa:

    Hoi! Al zijn we via skype al goed op de hoogte, het blijft enorm leuk om je verhalen ook te lezen. Als al dat ge-onderzoek niks wordt kan je altijd nog schrijfster worden. Heerlijk al die dingen die je doet en meemaakt. En inderdaad, de plaatsnamen spreken erg tot de verbeelding. Het zou hier ook veel leuker zijn als wij Heinonino zouden wonen, een plaatsje tussen Raaltitiki en Zwollerakia.....
    Ik ga lekker vakantie houden. Goeie week en lieve groet!!

  • 21 Februari 2011 - 09:23

    Jo-Ann:

    Rian, wat doe je toch veel leuke dingen daar! Echt super dat alles zo goed uitpakt, ook met je uniwerk daar, klinkt echt heel leuk. Zit nu stiekem te denken dat ik beter Pedagogiek had kunnen gaan studeren :P! En fijn dat er ook zoveel lieve mensen zijn om mee op te trekken! Veel succes deze week met onderzoek en geniet! :) liefs en een knuffel!

  • 21 Februari 2011 - 16:13

    Jolanda En Onno:

    Lieve Rianne, Wat fantastisch wat je allemaal doet en meemaakt. Ik voel bijna de zon schijnen als ik jou verhalen lees, heerlijk!! En wat ken je al veel mensen. heel leuk!! Geniet ervan en heel veel succes met je onderzoek. Veel succes met de cookies en de toys! Liefs uit Putten

  • 22 Februari 2011 - 07:55

    Anouschka:

    Hey Rianne,

    Echt super om te horen, naja te lezen, dat je het zo erg naar je zin hebt daar in Nieuw Zeeland. Ik wil ook wel!!

    Leuk om te horen dat je daar ook mensen hebt gevonden om lekker je tijd mee door te brengen. Gaan we bij je volgende verhaal lezen hoe je bent verdwaald in de speelgoedwinkel, of misselijk bent geworden van de vele koekjes??

    Veel plezier!! Tot lees..xx

  • 22 Februari 2011 - 12:24

    Cheryl:

    Klinkt echt super allemaal Rianne!
    Ik heb je verslag net even kunnen lezen maar ik moet nu echt aan mn verslag (de laatste van de 4 voor deze week:S), vandaar maar een kort berichtje...
    Geniet van alles:) Xxx

  • 23 Februari 2011 - 05:50

    Marga:

    Hallo Rianne, ik kon bijna niet wachten tot ik uit het zhuis kwam om je verslag te lezen. PAF heeft wel alles verteld, maar er kan niemand schrijven zoals jij, ik loop altijd even naast je als ik het lees. (Ben wel gestruikeld over de plaatsnamen en dat zijn écht geen bijwerkingen van de narkose!) Ga je wel even door met fotos maken? wat mooi allemaal!
    DB!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 09 Jan. 2011
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 17148

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 06 Mei 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: